Dlaczego analityka internetowa jest potrzebna?

Firmy wykorzystują platformy analityki internetowej do zarządzania projektami w sieci, do analizy kluczowych wskaźników efektywności (KPI), które napędzają biznes, takich jak współczynniki konwersji czy udział w wydatkach na reklamę.

Dlaczego analityka internetowa jest potrzebna?

Aby inteligentnie zarządzać marketingiem internetowym, konieczne jest mierzenie stanu witryny i reklamy oraz podejmowanie decyzji na podstawie danych.

Mówią, że potrzebujesz analityki internetowej, aby zwiększyć szczęście użytkowników, śledząc, jak odwiedzający wchodzą w interakcje z Twoją witryną i reklamami, znajdując i eliminując słabe punkty. Brzmi to ładnie, ale w rzeczywistości ostatecznym celem jest zwiększenie zysków.

Wydajesz pieniądze na płatne reklamy, inwestujesz w SEO. Ilu klientów przybywa i ile kosztuje jeden pozyskany klient? Który kanał osiąga lepsze wyniki?

Zadaniem analityki internetowej jest przygotowanie i analiza danych do podejmowania decyzji w celu poprawy wyników biznesowych, zmniejszenie niepewności przy podejmowaniu decyzji, np.:

  • Jak mierzyć skuteczność swojej strony internetowej i reklamy?
  • Czy można zaufać tym raportom?
  • Czy śledzone cele odzwierciedlają stan biznesu?
  • W którym momencie tracimy leady i dlaczego?
  • Które strony są najbardziej lub najmniej konwertujące?

Analityka internetowa pokaże Ci najpopularniejsze strony w Twoim serwisie, ich współczynniki konwersji oraz najpopularniejsze sposoby zakupu.

Nieefektywny projekt internetowy drenuje pieniądze i może zaszkodzić Twojej marce. Jednak jak rozumieć punkt wyjścia do skuteczności? Mierz i zarządzaj.

Będziesz w stanie dokładnie śledzić skuteczność swoich kampanii marketingowych online, usuwać to, co nie działa i przeznaczać budżet na te najbardziej konwertujące.

Jak to działa — narzędzia analityki internetowej

Platformy analityczne mierzą aktywność i zachowanie odwiedzających stronę internetową, takie jak: skąd przyszli, jakikolwiek link lub bezpośrednia wizyta, ilu było odwiedzających, jak długo przebywali, ile stron odwiedzili. Łącznie mierzonych jest 500 takich metryk.

Większość narzędzi analitycznych „flaguje” strony internetowe za pomocą skryptu JavaScript w kodzie strony internetowej. Jest to tak zwany licznik.

Licznik analityczny zlicza każdą wizytę gościa na stronie. Skrypt zbiera również inne anonimowe informacje, takie jak czas, urządzenie, przeglądarka i lokalizacja geograficzna (poprzez adres IP).

Pliki cookie są używane do śledzenia indywidualnych wizyt i identyfikacji powtarzających się wizyt z tej samej przeglądarki. Niektórzy użytkownicy okresowo czyszczą pliki cookie, a przeglądarki mogą mieć ograniczenia dotyczące liczników. Żadna platforma analityczna nie jest w stanie podać pełnej dokładności danych, ale margines błędu mieści się w granicach tolerancji. Dlatego liczby te różnią się nieznacznie w zależności od narzędzia.

Poziomy analityki internetowej

Analitykę internetową można podzielić na poziomy głębokości metryk:

Wstępna analityka internetowa

  • ruch z kanałów reklamowych
  • współczynnik odrzuceń
  • czas na stronie
  • Mapa kliknięć
  • Konwersje makro

Podstawowa analityka internetowa

  • Konwersje makro i mikro
  • Lejek zamówień
  • Segmenty odbiorców

Analityka internetowa sprzedaży

  • E-commerce — przychody, zamówienia poprzez stronę internetową
  • Wydatki na płatne kanały ruchu
  • Lejek — etapy składania zamówienia
  • Rozliczanie połączeń z podziałem na kanały
  • Konwersja przez użytkowników (User-based)

Kompleksowe analizy ROI, LTV

  • Raportowanie przed sprzedażą — ROI
  • Wartość cyklu życia klienta — LTV
  • Wgląd w efektywność każdego kanału i zapytania
  • System triggerów dla marketerów internetowych

Przez te poziomy projekt przechodzi coraz głębiej, w zależności od branży i etapu rozwoju.