Jak uzyskać więcej konwersji przy tej samej ilości ruchu?

Dział marketingu często skupia się na zwiększeniu ruchu na stronie lub witrynie, który następnie powinien zostać zamieniony na konwersję i zakupy. Jednak zwiększanie ruchu w nieskończoność nic nie da. Firmie zabraknie albo środków, albo odbiorców.

Trwały wzrost i perspektywy rozwoju czekają firmę, jeśli wysiłki zespołu zostaną skierowane na zapewnienie bardziej efektywnej obsługi bieżącego ruchu. Można to zrobić poprzez CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizację konwersji: https://sempai.pl/oferta/optymalizacja-konwersji/.

Czym jest i jak może pomóc Twojej firmie, opowiemy w tym artykule.

Czym jest optymalizacja strony internetowej?

CRO to prace nad ulepszeniem witryny lub poszczególnych stron, które prowadzone są w celu poprawy doświadczenia użytkownika, a tym samym zwiększenia liczby konwersji i sprzedaży.

3 zasady CRO to spójność, analityka, indywidualne podejście do każdego projektu (strony/landing page).

Współczynnik konwersji można obliczyć dzieląc liczbę ukierunkowanych działań przez wszystkich odwiedzających stronę w danym okresie czasu. Otrzymana wartość jest mnożona przez 100% — będzie to CRO twojej strony.

Istnieje  wiele opracowań ze statystykami, które pokazują średni współczynnik konwersji w różnych branżach. Te liczby można potraktować jako tymczasowy punkt odniesienia w początkowej fazie, ale najbardziej inteligentną strategią byłoby skupienie się na swoich wcześniejszych danych. Jeśli współczynnik konwersji rośnie, znaczy, że robisz to dobrze.

3 główne korzyści z optymalizacji konwersji:

  • Więcej sprzedaży na tej samej ilości ruchu;
  • Wszystkie decyzje podejmowane są w oparciu o analitykę danych;
  • Klienci stają się bardziej lojalni wobec firmy dzięki usprawnieniom na stronie internetowej.

Od czego zacząć optymalizację konwersji?

CRO przebiega w 5 etapach:

  • Analiza stanu obecnego

Pomóc w tym może analityka i dane z CRM. Analizuj, które strony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników, z których najczęściej wychodzą, na jakim etapie procesu kasowego udaremniają zakup. Od tych stron trzeba będzie zacząć pracę, ponieważ są one krytyczne.

  • Formułowanie hipotez

Teraz masz dane, możesz zasugerować, co trzeba zmienić, aby wskaźniki poszły w górę. Ważne jest, aby hipoteza była jasna, mierzalna i ograniczona w czasie. Generalnie 1 hipoteza jest testowana przez nie więcej niż 14 dni.

  • Przeprowadzanie badań

Jak wspomniano powyżej, najlepiej jest zacząć od ważnych stron i głównych aktualizacji/hipotez, a nie tylko zamieniać przyciski. Na przykład, możesz stworzyć nową stronę główną, kierować ruch na nowe i obecne strony, a następnie porównać wyniki.

  • Analityka danych

Po testach masz dane surowe i nowe dane uzyskane z eksperymentów. Na ich podstawie można podjąć ostateczną decyzję, czy trzeba wprowadzić pewne zmiany.

  • Wdrożenie

Po przeanalizowaniu danych podjąłeś decyzję, co wdrożyć, a czego nie. Teraz innowacje muszą zostać wprowadzone na stronie.

Nie ma granic doskonałości — dokładnie to samo można powiedzieć o współczynniku konwersji na stronie internetowej. Zadaniem zespołu marketingowego jest nie tylko wydanie budżetu na pozyskanie nowego ruchu, ale także kompetentna praca z obecnym ruchem. Aby to zrobić, należy stale optymalizować strony w serwisie, testować różne hipotezy i wdrażać zmiany.