Marketing to sposób postępowania i zarządzania firmą tak, aby była ona jak najbardziej ukierunkowana na potrzeby klienta. Inaczej mówiąc, są to czynności ułatwiające kontakt z klientem, pomagające uzyskać jego zaufanie i zainteresowanie, a tym samym wspierające sprzedaż produktów. Współcześnie coraz częściej wykorzystuje się do tego celu internet i media społecznościowe. Wraz z rozwojem techniki rozwijają się także sposoby reklamy.
Co to jest marketing internetowy?
W dobie Internetu popularną metodą sprzedaży stał się marketing internetowy. Są to przede wszystkim działania, które mają za zadanie wprowadzić nowy produkt na rynek, odpowiednio go wypromować, jednocześnie zaprezentować markę w korzystnym świetle, a wszystko to za pośrednictwem internetu.
Marketing elektroniczny posiada wiele odgałęzień, a każdy z nich oddziałuje na nieco inną grupę odbiorców. Wyróżniamy: Google Ads, Facebook Ads, RTB, SEO, Content marketing, E-mail marketing, Video marketing, Influence marketing, reklamy banerowe lub marketing wirusowy.
Siłą napędową marketingu internetowego jest przede wszystkim docieranie do jak najszerszego grona odbiorców za pomocą atrakcyjnych, interaktywnych ofert, które zachęcą potencjalnych klientów do kontaktu z firmą. Do tego celu wykorzystuje się różne witryny lub portale społecznościowe, gdzie poprzez procesy promocyjno-komunikacyjne generowane są zasięgi (kliknięcia w link), a wówczas następuje przekierowanie do głównego medium – strony internetowej.
Korzyści, jakie niesie za sobą marketing w internecie to przede wszystkim: zmniejszenie kosztów kampanii reklamowej, personalizacja działań pod kątem grupy docelowej, jak również ułatwiony kontakt z klientem za pośrednictwem drogi mailowej lub komunikatorów internetowych. Jest to także skuteczny sposób identyfikacji rynku, poznawanie potrzeb konsumentów i nawiązywania z nimi długoterminowych relacji.
Cechy marketingu online:
1) Dostępność – możliwość reklamowania produktów na różnych stronach, forach, portalach.
2) Interaktywność – uproszczone nawiązywanie relacji z klientem.
3) Dobór odpowiedniej grupy docelowej.
4) Rejestrowanie danych – niemal natychmiastowe uzyskanie informacji na temat konsumentów, co w dalszej kolejności umożliwia personalizację ofert pod kątem zapotrzebowania.